lauantai 11. helmikuuta 2017

Herrainholman laivanrakennuspaikka Ruotsalossa



Ruotsalon Konginkarissa on ollut laivanrakennuspaikka 1700- 1800 - luvuilla. Tällä kertaa ei sen enempää siitä, vaan aivan Konginkarin lähellä on ollut myös toinen, Herraholman laivanrakennuspaikka, jossa on ollut myös jonkinlainen kauppapaikka. Herraholman  laivanrakennuspaikka  Ruotsalon Jatkojoella oli kymmenien vuosien ajan tunnettu laivanveistopaikka kruunulle ja merenkulkua käyville kauppiaille.


Vuonna 1759 rakennettiin Jatkojoen telakalla,  eli Herrainholmassa, kattilaiva (siis purjealus) "Baron Anders von Höpken"  amiraali ja laivanrakentaja Fredrik af Chapmanin (1721-1808) allekirjoittaman piirustuksen mukaan. Sitä voidaan pitää aikansa tekniikan huipputuotteena. "Baron Anders von Höpken"  oli aluksen rahtaamiseen tarkoitettu tavaralaiva.

Fredrik af Chapman oli tukholmalainen, kenties maailman tuolloin tunnetuin laiva-arkkitehti. Tiedetään, että Chapman kävi Pohjanmaalla  metsävarojen inventointimatkalla joulukuussa 1758. Laivoja oli aikaisemmin rakennettu tammesta, mutta  nyt oli herännyt huoli tammimetsien riittämättömyydestä. Chapman olikin keksinyt ehdottaa, että pienempiä laivoja voitaisiin rakentaa männystä, joka ei ollut yhtä kestävää, mutta raaka-aineena se oli helpommin saatavissa.

Laiva Jatkojelta.jpg

 Yllä oleva kuva lainattu täältä!

 Laivan rakennuksesta vastasivat kälviäläiset talonpojat. Varsinaisina laivan rakennuttajina toimivat puolestaan kokkolalaiset mahtikaupiaat, Henrik  ja Johan  Rahm.

Veljekset myivät rahtialuksen heti sen valmistuttua Tukholmaan  Ruotsin Itä-Intian komppanialle. Sen hallussa alus olikin aina vuoteen 1804 saakka, jolloin se korjattiin  Tukholman satamassa hyvin perusteellisesti. sattui kuitenkin niin korjausten yhteydessä, että syttyi aluksen käyttökelvottomaksi tuhonnut tulipalo.  Rahtialuksen runko kellui  hiiltyneenä  Tukholman satamassa vuoteen 1818, jolloin se lopullisesti upposi.

LÄHTEET:
Chydenius.net. Jari Ojala. Myötätuulesta myrskyyn. Kokkolan merenkulun menestyksen ja tappion syyt ja seuraukset.  [http://www.chydenius.net/historia/acrobat/ojala.pdf] Luettu 5.7.2016.

ETT.  Laivanrakennus Kokkolassa - harakanpesistä huippualuksiin.[http://www.kokkola.fi/ett/ETT/ett_mediassa/juttupalsta_kokkolalehdessa/fi_FI/laivanrakennus/] Luettu 5.7.2016.

Genius logi. Konginkari. [https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/27114/978-951-39-4338-7.pdf?sequence=1] Luettu 12.6.2016.

Metsähistoriayhdistys Alnus. Arvokas puualan vieras. [http://www.alnus.fi/203] 5.7.2016.

Ruotsalo - kylä meren rannalla. Ruotsalon elinkeinot. 2011, s. 104.

Pienoismalli; kattilaiva Anders von Höpken [https://hkm.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005%3A00000k6e] Luettu 5.7.2016.

2 kommenttia:

  1. Kiitos mielenkiintoisesta jutuistasi. Mukava lueskella niitä.Herrainholma oli näitten laivojen rakennusaikana mitätön pikku saari ja alttiina eri sääilmiöille.Ei siihen aikaan ihmiset ole niin tyhmiä olleet,että rakennuspaikka olisi ollut noin huono.Huolto ja kuljetuksethan ovat pitäneet olla taloudelliset myös siihen aikaan, ottaen huomioon veden korkeus ja muut olosuhteet.Olen tutkinut todellisen rakennuspaikan,mistä myös löytyy todisteita rakennuspaikasta.Kiitos sinulle näistä jutuistasi.

    VastaaPoista
  2. Oi, kiitos sivutoimi palauteestasi:) On tosi mielenkiintoista löytää jokin itsellekin entuudestaan tuntematon asia ja yrittää etsiä siitä tietoja. Tähän jää koukkuun:) Hderrainhoma saattaa nykyajan asukista vaikuttaa ihmeelliseltä paikalta, mutta niin kuin sanoit, siihen on ollut syynsä ja varmasti on ollut huolella mietitty paikka. Kaupunkirakenne on muuttunut kovasti noista ajoista...
    -Kiviminna-

    VastaaPoista